Podnoszenie bezpieczeństwa danych

Podnoszenie bezpieczeństwa danychNiezależnie od celu, w jakim korzystamy z komputerów, pewne jest jedno – przechowują one istotne dla nas dane – zdjęcia, będące pamiątkami z ważnych wydarzeń w życiu, ważne raporty, rozliczenia do pracy, fragmenty prac dyplomowych oraz wiele innych treści, których utrata będzie dla nas bolesna. Dlatego też, warto wzmocnić zabezpieczenia tak, by zminimalizować prawdopodobieństwo utraty ważnych danych niemal do zera.

Jeżeli przechowujesz na komputerze ważne dla Ciebie informacje, przede wszystkim powinieneś wykonać w prawidłowy sposób kopie bezpieczeństwa. Im częściej taka kopia zostanie wykonana, tym większe bezpieczeństwo. Kopię bezpieczeństwa wykonać można za pomocą wielu programów oraz na wielu nośnikach. W przypadku ważnych dokumentów, polecane jest nagrywanie kopii na płyty CD/ DVD z kompletnym zapisem. Można także posłużyć się pamięcią lub dyskiem przenośnym, a także tzw. chmurą obliczeniową, a więc zapisać dane na serwerze wirtualnym. Najlepiej stworzyć kilka kopii tak, by w razie komplikacji można było je odtworzyć z wielu źródeł. Przechowywać je należy osobno.

Ważny jest również profesjonalizm wykonania kopii bezpieczeństwa. Dlatego też, przy jej tworzeniu skorzystać warto z nowoczesnego oprogramowania. Często aplikacje do wykonywania kopii bezpieczeństwa zawarte są w systemie operacyjnym komputera. Przestrzegamy przed nieumiejętnym korzystaniem z przywracania systemu operacyjnego. Może wtedy dojść do całkowitego wymazania potrzebnych nam danych. Dodatkowo warto poszukać aplikacji, które pomogą rozwiązać ten problem – tak komercyjnych, jak i freeware’owych. Należy pamiętać, by po wykonaniu takiej kopii bezpieczeństwa sprawdzić, czy wykonała się ona poprawnie.

Istotnym czynnikiem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo naszych plików jest także ochrona danych przed dostępem osób niepowołanych do poznania ich treści. Aby się przed nim uchronić należy zadbać o ustalenia haseł: dostępowego do profilu użytkownika w systemie, a także bezpośrednio do ważnych plików. Pamiętaj, że hasło nie może być oczywiste i łatwe do odgadnięcia – dobrze sprawdzi się kombinacja małych i dużych liter, cyfr oraz znaków specjalnych. Unikać należy haseł powiązanych z imieniem, nazwiskiem, czy też datą urodzenia.

Jeżeli zaś już dojdzie do utraty ważnych danych, pamiętajmy o prawidłowych procedurach ich odzyskiwania – nie działajmy na własną rękę. Nasze ważne pliki odzyskamy, zgłaszając się do fachowców w zakresie ich odzyskiwania z dysków czy innych nośników.

Świadome dbanie o podnoszenie bezpieczeństwa danych, częste tworzenie kopii zapasowych oraz nakładanie haseł na pliki poufne pozwolą uniknąć kłopotów w przypadku, gdy dojdzie do ich utraty w trakcie awarii. Jeśli potrzebujesz w tym zakresie pomocy, skontaktuj się z firmą AGAM. Zwiększymy poziom bezpieczeństwa wszystkich ważnych dla Ciebie danych.